Seks en seksualiteit (Nederlands)

OVER VROUWELIJKE SEKSUALITEIT

door Golden Eagle Feather

 

VOORWOORD

Deel deze boodschap alsjeblieft met anderen. Stuur de link naar dit artikel alsjeblieft door, vertaal deze tekst en vertel je vrienden over deze ideeën. Veel van deze tekst is gebaseerd op De Grootmoeders spreken: Een oproep om de mannelijke en vrouwelijke energieën in balans te brengen door Sharon McErlane, dus als je nadere informatie wilt ga dan naar www.degrootmoedersspreken.nl. Daar kun je meer informatie vinden over de Grote Raad van Grootmoeders en de boeken van Sharon McErlane.

De Grootmoeders vragen om deze boodschap over de hele wereld te verspreiden zodat alle vrouwen en alle mannen er door geheeld kunnen worden. Iedereen verleen ik hierbij toestemming het te delen met anderen – geen toestemming nodig van mij! Het gaat samen met mijn zegen voor meer liefde en vredevolle kracht dan dat de meesten van ons zich op dit moment voor kunnen stellen.

 

MIJN VISIE OVER SEKSUALITEIT

Ik kan niet schrijven over mannelijke seksualiteit, omdat ik geen man ben. Ik zou kunnen schrijven over de manieren waarop mannen vrouwen en meisjes, en ook jongens veel pijn hebben gedaan met hun seksualiteit, maar die verhalen zijn al vaak genoeg belicht. Nu is de tijd gekomen om te spreken over het tot uitdrukking laten komen van de hoogste vorm van vrouwelijke seksualiteit. Ik hoop dat een man de roep zal voelen om hetzelfde te doen vanuit een mannelijk standpunt.

Er vindt nu enorm veel heling plaats op de Aarde. Grootmoeders, ik dank u vanuit het diepst van mijn hart dat ik in staat ben om een deel te zijn van uw werk, en dit met de wereld te mogen delen.

Dit verhaal begon in september 2011 tijdens een bijeenkomst van rond 200 vrouwen en en twintigtal mannen die de leringen van de Grootmoeders in praktijk willen brengen. Een van de vrouwelijke deelnemers leidde ons in een dans/bewegingsexperiment van Yin en Yang. Zij leidde ons in een openlijke en toch ook speelse verkenning van sensuele en seksuele bewegingen. Zij genoot publiekelijk van haar seksualiteit en zij moedigde ons aan hetzelfde te doen. Meestal vind ik het heerlijk om te bewegen, te dansen, sensueel te zijn tijdens het dansen en seksualiteit op een speelse manier te benaderen. Maar die dag was het anders.

Hoe meer ik naar de vrouw keek die ons leidde in ons dansexperiment en haar prachtige en krachtig erotische manier van bewegen, hoe ongemakkelijker ik mij ging voelen. Dit ongemak groeide zover door dat ik het gevoel kreeg dat mijn hoofd uit elkaar zou klappen en uiteindelijk verliet ik de ruimte.

Ik ging naar buiten, aan het vechten tegen mijn tranen. Ik vond een rustig plekje om te mediteren, net voor een beeld dat me deed denken aan moeder Maria. Ik ging in meditatie naar de kring van stenen met de Grootmoeders, en vroeg hen wanhopig om de pijn die ik voelde weg te nemen. Ik begreep er niets van en vroeg de Grootmoeders mij te helpen. Uit de serieuze en ernstige blik in hun ogen maakte ik op dat het hier ging om Een Serieuze Zaak. “Dit gaat over alle vrouwen,” zeiden zij. “Hoe de kracht van Yin in alle vrouwen is beschadigd.” Zij lieten mij toen een reeks van beeltenissen zien van een vrouw die het vrouw-zijn vertegenwoordigde. Door de beelden van deze vrouw, toonden ze me hoe vrouwen hebben gereageerd op deze beschadiging door zichzelf te omvatten met een gepantserde plaat aan de voorzijde. Dit pantser bedekt haar borsten, haar meest opvallende uiterlijke vrouwelijke eigenschap. Deze pantserplaat functioneert als bescherming tegen opdringerige mannen. Maar afscherming van haar borsten met staal snijdt haar af van haar yinkracht.

En deze afgescheidenheid van haar yinkracht leidt vrouwen er toe hun seksuele energie te gebruiken om mannen te manipuleren. Deze yang manier om vrouwelijke kracht te gebruiken verdraait yin energie, en uiteindelijk ontkracht het de vrouw door haar af te scheiden van het Goddelijke.

Toen lieten de Grootmoeders mij de vrouw zien waarvan de borstplaat verwijderd was. Onder het pantser bevond zich een kluwen zwart wit gestreepte rupsen die door haar borst krioelden. Ik keek een hele lange tijd naar dit gruwelijke tafereel. Ik dwong mezelf mijn aandacht te houden bij de beelden die de Grootmoeders mij gaven en vertrouwde erop dat er iets zou gebeuren als ik rustig afwachtte. Ik realiseerde me dat de krioelende rupsen rottend vlees aan het eten waren. Plotseling veranderden de rupsen in vlinders en vlogen weg. Toen zij wegvlogen onthulden zij een groot gouden hart, omhuld door ruimte. De vrouw stond op en ontving een staf en een gouden kroon. Ze was zeer vorstelijk, het archetype van een koningin. Daarna deed ze een andere soort van bescherming over haar borst, een doorzichtig scherm dat haar hart zichtbaar liet en tegelijkertijd toch bescherming bood. Deze koningin blijft de controle houden over haar eigen seksualiteit. Zij kan haar eigen opwinding zelf stimuleren of aan een man vragen dit met haar te delen. Zij weet wanneer zij seks wil, met wie en waarom. Haar Koninklijke seksualiteit is niet zelfzuchtig, het is heilig.

Veel mannen waren aan het wachten om door de koningin gekozen te worden. Nadat zij een man had uitgekozen en hij zich bij haar voegde, lieten de Grootmoeders mij een ronde doos zien met daarop de symbolen van yin en yang. De doos draaide in het rond en sloot yin en yang op elkaar aan. Een symbool voor het verenigen van de paren. Deze heilige eenwording stuurde stralen van gouden energie vanuit het hoofd van de vrouw het universum in en verbond haar nog sterker met het Goddelijke. En de man dacht dat het nog leuk was ook! Dit was de enige informatie die werd gegeven over de ervaring van de man. Deze visie was uitsluitend gegeven vanuit de zienswijze van de vrouw. Zij had duidelijk de leiding over haar eigen seksuele beleving.

Ik dankte de Grootmoeders voor deze heldere boodschap en opende mijn ogen. Ik keek naar het Mariabeeld en ik vroeg of zij een boodschap voor mij had. Het beeld leek voor mijn ogen te bewegen en zij zei: “Geniet van je seksualiteit. Geniet van je seksualiteit.” Op dat moment realiseerde ik me niet hoe hilarisch het was om juist deze boodschap van de Maagd zelf te mogen ontvangen. Er is beslist meer in het Maria verhaal aanwezig dan dat de kerk heeft verteld. De Grootmoeders zeiden mij deze boodschap met de groep te delen. Ik dacht dat zij bedoelden het in onze kleine deelgroep te vertellen, maar al snel werd het duidelijk dat het noodzakelijk was dit te delen met alle 180 deelnemers. Dus heb ik dat gedaan. De Grootmoeders voegden er ook nog een aanvulling aan toe. Zij zeiden: “Deze kracht van yin, die het mogelijk maakt om je zo krachtig met het Goddelijke te verbinden, is gekaapt, gewantrouwd en onderdrukt, misbruikt en gevreesd. Het is een indrukwekkende kracht en zou met respect benaderd moeten worden. Vrouwen, geef het niet weg of onderschat het niet. Mannen, behandel het met ontzag en met eerbied voor het Goddelijke, want seksualiteit van vrouwen is een pad naar het Goddelijke. Wanneer deze vrij komt, dan zal het een kracht zijn waar rekening mee gehouden dient te worden.”

Nadat ik mijn verhaal aan de groep vertelde, veel vrouwen kwamen daarna spontaan naar me toe en bedankten me voor wat ik had gezegd. Zij herkenden zich allemaal in deze boodschap van de Grootmoeders.

Een man deelde ook dat hij de humoristische manier waarop ik de ervaring van de man naar voren had gebracht toen ik mijn visioen met de hele groep vertelde niet waardeerde. Hij zei dat hij pijn voelde over het hoe hij en andere mannen de Koning zouden willen zijn. Dat ook zij zochten naar een pad dat leidt naar het Goddelijke en dat ook zij pijn voelen door het leed dat vrouwen hebben ondergaan. Ik zei opnieuw dat de boodschap die ik had ontvangen was gegeven voor de vrouwen en dat het was gegeven vanuit het vrouwelijke perspectief. Later stelde hij aan de groep voor dat de aanwezige mannen apart bij elkaar zouden komen. Dat zou beslist moeten gebeuren. Een deel van het werk kunnen we met elkaar doen en een deel moeten we apart doen.

DE VISIOEN VAN W.

Later kwam er een vrouw naar me toe en vertelde me dat zij bijna flauw was gevallen toen ik mijn visioen met de groep deelde, want zij had twee weken eerder een bijna identiek visioen. Zij beschreef haar visioen in haar eigen woorden en vertelde mij:

“Ik ben bij de osteopaat in verband met ernstige bewegingsklachten aan mijn rechterhand, arm en schouder. Op het moment dat ik over de verkrachting van mijn dochter vertel, merkt hij op dat mijn lichaam daar “bevroren”op reageert. Er komt een enorm verdriet vrij en ik huil een emmertje vol!

Die avond maak ik het volgende mee tijdens een reis naar de Grootmoeders:

Ik vraag om hulp in verband met dit onderwerp en ik zie mezelf met een metalen borstschild  (rechts) ook over mijn schouder en ook aan de achterkant . Een stalen plaat, zoals het harnas van een ridder.  Er komt een grote witte meeuw aangevlogen, en die begint het metalen borststuk weg te pikken, heel heftig.

Als het weg is, blijkt er nog een laag onder te zitten, maar soepeler, en daar weer een laag onder. De meeuw gaat maar door met pikken, en komt uiteindelijk bij een krioelende hoop wormen of rupsen, die rottend en bloedend vlees eten. Vooral het bloed schokt mij. Ik stop het, omdat ik het genoeg vind.

Dan zie ik een aantal rupsachtige wezens aan een soort touwtje hangen, als pop (aan het verpoppen). Door de weerzinwekkendheid van het tafereel heb ik even niet opgelet. Hoe komen die poppen daar ? In ieder geval stop ik het daar en dat is goed. (na deze ervaring heb ik enorme zin om te vrijen en gelukkig gaat dat ook door! Heerlijk!)

De volgende dag gebeurt iets verbijsterends: mijn dochter begint ineens, na 20 jaar er niet over gepraat te hebben, over de verkrachting, en we kunnen het er over hebben, en eindelijk stroomt er iets wat al die tijd zo vast heeft gezeten.

Die avond vraag ik of ik weer verder mag  “op reis” en heb ik de volgende ervaring. Ik zwem in zee. Meeuw dobbert naast me. De zee is pikzwart. Maar ineens heb ik overzicht en zie ik dat het stuk zee waar ik zwem, zwart is, omdat daar een donkere wolk boven hangt . Verderop is het licht en ik zwem daar naar toe. Ik zwem door de baan van de zon naar de zon. Ik zwem de zon in.

In dat verblindende licht is een vrouwenfiguur. Ik kniel voor haar. Zij reikt mij een scepter aan, zet mij een gouden kroon op, en doet mij een blauwe mantel om. Zij wijst in het rond en ik krijg een soort “view” van de aarde. “Maar waar is de koning?” vraag ik. Ze tilt een steen op, raakt een boom aan , een meertje , een kikker, een tak…. Daar is de koning, zegt ze. Ik ga op het mos liggen en ik zink in de aarde, ik zie alle lagen, tot in het vuur, het binnenste van de aarde. Ik verlies mijn bewustzijn en als ik bijkom, kom ik proestend boven in een meertje. De vrouw staat aan de kant en helpt mij eruit. Blij, blij!!!!Het is gelukt!!!!

Ik huppel en spring. Ik heb zelf vleugels. Meeuw en ik stunten door de lucht. Als we terug zijn in de duinen, wil ik hem bedanken, maar hij is niet zo aanhalig en hij vliegt weg.Ik zie heus wel, dat hij heel tevreden is.

Een paar dagen daarna ontmoet ik de Grootmoeders. Ze zijn heel serieus en zeggen me dit : ‘Je “ziekte”, je klachten zijn niet alleen een boodschap voor jezelf maar weerspiegelen ook wat er op aarde, in groter verband aan de hand is. En je mag je eigen transformatie aanwenden om mee te helpen aan de transformatie van de aarde.

Dit was mijn verhaal. Mijn rupsen zijn nog niet allemaal vlinders geworden, maar ik heb een mooi toekomstperspectief! Ik was tijdens jouw verhaal erg geschokt door de overeenkomst van het harnas en de weerzinwekkende troep die eronder zat. Omdat ik dacht dat het iets van mij was, maar het drong met een schok tot me door dat het iets van alle vrouwen is. En dat kon ik bijna niet verdragen, dat was zo groot.”

Tijdens de Grootmoeders Bijeenkomst heb ik deze vrouw een helingsessie gegeven rond de symptomen in haar arm. Zij deelde toen met mij dat haar moeder het slachtoffer was geweest van enorm misbruik en daarover nooit had gesproken. De enige oorzaak waardoor zij te weten was gekomen dat ook haar moeder was misbruikt, is omdat haar moeder als een oude vrouw ijlde tijdens een koorts en omdat zij al ijlend ervaringen vanuit haar jeugd had uitgesproken. Haar moeder had op enig moment zelfs geprobeerd haar eigen vader te doden. Alcohol speelde een belangrijke rol in die familie, samen met een zweep die boven de voordeur hing en die haar vader gebruikte als hij dronken thuis kwam. De rest van dit verhaal kan alleen verteld worden door de verbeelding. Toen we de meditatie met de Voorouders deden tijdens de Bijeenkomst, maakte de vrouw spiritueel contact met de lijn van de voorouders van haar moeders zijde. Dit was de eerste keer dat ze enige vorm van contact met die kant van de familie had en zij was in staat haar grootvader te zien als een persoon. Tot dan toe werd hij alleen gezien als “de slechte” maar nu was zij in staat om hem te vergeven voor zijn handelingen.

Toen deze vrouw en ik samen werkten om haar arm te helen had zij het gevoel dat zij omringd werd door vier vrouwen. Zij en ik waren echter de enigen in de kamer. Op een gegeven moment kon zij geen onderscheid maken tussen de aanraking met mijn hand en de aanraking van de vrouwen die om haar heen stonden en hielpen met de heling. Zij en ik zijn duidelijk aangewezen dit verhaal over seksualiteit en heling samen aan de wereld bekend te maken. Haar verhaal is mijn verhaal, mijn moeders verhaal, mijn zusters verhaal. Deze pijn te mogen helen op individueel niveau is ook heling voor alle vrouwen in de wereld.

SEKS IN HAAR HOOGSTE VORM HERSCHEPT GOD

Door de gemeenschap van man en het vrouw, fysiek en energetisch, begint het leven. Seks tussen mannen en vrouwen maakt dat er baby’s kunnen komen, maar het is de vrouwelijke seksualiteit die leidt tot zwangerschap. Deze realiteit is de fysieke uitdrukking van het essentiële verschil tussen man en vrouw. De fysieke creatie van nieuw leven is onmogelijk zonder de onmisbare bijdrage van het mannelijke zaad en de mannelijke energie. De seksuele daad weerspiegelt de kern van de yin en yang energieën. Yin is het vat, dat wat aanvaard, opbrengt en opent. Yang is rechtlijnig, hoekig en stotend. De vrouw omhult, de man doordringt. In de daad van seksuele gemeenschap is de vrouw veel kwetsbaarder dan de man. Iemand in je lichaam toelaten vergt een manier van vertrouwen die onvergelijkbaar is met het vertrouwen dat nodig is bij het binnen gaan van iemands lichaam.

Deze vereniging in haar hoogste vorm creëert opnieuw God. Wij allen vertegenwoordigen de helft van de beeltenis van God en in seksuele extase verliezen we onze denkende geest en herenigen wij ons met het Goddelijke. Het idee van God de Moeder, God de Grootmoeder, roept heel andere beelden op dan God de Vader. God de Vader wordt vaak gezien als liefhebbend, maar streng en straffend, machtig en angstaanjagend, de bepaler van de regels voor het delen van liefde. God de Moeder is rustig, zachtaardig en liefdevol, de ultieme veilige haven. In werkelijkheid omvat God beide van deze principes, de diepe vrouwelijke energie en de hoogste manifestatie van het mannelijke.

Niet alleen herschept deze vereniging God in het moment van seksuele extase, het leidt ook tot de schepping van nieuw leven, de ziel van God in een nieuw lichaam. De seksuele daad in haar hoogste vorm is een expressie van de liefde van de mens en Goddelijke liefde, van waaruit alle leven ontstaat. Vrouwen, als de draagsters van leven, hebben extra mogelijkheid om hun yin kracht tot uitdrukking te brengen door het aanvaarden van het voor de hand liggende gevolg van de seksuele daad, baby’s.

De vrouw heeft de eer en de verantwoordelijkheid voor het scheppen en verzorgen van nieuw leven. De man kan hier de ene dag bij betrokken zijn en de andere verdwenen kan hij verdwenen zijn, en dat laatste gebeurt regelmatig. Negen maanden een baby in je buik laten groeien, schept een gevoel van verschuldigd zijn, van verbondenheid, toewijding en plichtsbesef. In verwachting zijn en moederschap opent het hart. Een baby is en zal altijd energetisch verbonden zijn met de moeder, en ook andersom is dat zo. Dit kan niet anders zijn. Die energetische banden worden gewekt en versterkt door het proces van het zorgen voor een baby, de baby te kennen en God in de ogen van de baby te zien.

VROUWELIJKE SEKSUALTEIT GAAT OVER VERBINDEN

Het doel van het leven van een vrouw is om in verbinding te zijn met anderen. De hoogste roeping van vrouwen is om lief te hebben, te voeden en te verzorgen, ongeacht de kader errond (werk, relatie, …). Misverstanden over wat liefde is en die liefde misbruikt te hebben, leidt tot ernstige vergissingen. Vrouwen en meisjes verwarren heel vaak seks met liefde. Veel mannen zijn in staat om seks te hebben als een ervaring die los staat van het hart. Voor de duidelijkheid, sommige mannen ervaren dat als leeg en onbevredigend en sommige vrouwen hebben oppervlakkige seks, maar tendensen in de ene of de andere richting kunnen niet ontkend worden.

Op elk vlak van hun leven zoeken vrouwen liefde, contact en verbinding. Vrouwen voelen zich aangetrokken tot helpende beroepen en zij houden ervan om te praten over gevoelens en over relaties. Bij vrouwen overtroeft zelfs in zeer stressvolle situaties hun behoefte aan verbinding de zogenoemde ‘vecht of vlucht reactie’. Shelley Taylor, psychologie onderzoekster, ontdekte dat vrouwen, en vrouwelijke dieren van de meeste soorten, een meer samengestelde reactie hadden op gevaar dan mannen en mannelijke dieren. De ‘vecht/vlucht’ reactie bestaat ook in vrouwen, maar als zij geconfronteerd worden met stressvolle situaties stijgt hun niveau van het hormoon oxitocine. Dit is het hormoon dat vrijkomt tijdens het geven van borstvoeding. Vrouwen laten dan meer verzorgend gedrag zien naar hun jongen en zij verhogen hun sociale gedrag naar andere vrouwen. Taylor’s team omschreef deze vrouwelijke stressreactie als de “tend and befriend” (‘verzorg en vrienden worden’) reactie.

Voor een vrouw is bij seks de gerichtheid ook op verbinding. Vrouwen ervaren seksuele passie, maar deze is langzamer en diepgaander dan bij de mannelijke opwinding. Voor vrouwen komt de verbinding eerst en daarna komt het seksuele vuur. Terwijl voor mannen deze volgorde het omgedraaide is. Om deze reden raken vrouwen en meisjes in verwarring tussen ‘hij denkt dat ik mooi ben’ en ‘hij wil zich met mij verbinden’.

Vrouwelijke seksualiteit is net als haar yoni (Sanskrit term voor vagina). Het is diep en rond. Haar opwinding is soms snel, soms langzaam, maar het is altijd diep verbonden met haar emoties en de staat van haar ziel. Voor haar is seks een manier om haar verbondenheid te tonen en de verbinding met haar partner te verdiepen, tot aan de diepste lagen van haar psyche en tot het Goddelijke. Vrouwelijke seksuele extase weerspiegelt de eenwording van de vrouw met al het Leven, met Moeder Aarde en al het Goddelijke.

Om volledig seksueel aanwezig te zijn is het voor een vrouw noodzakelijk om haar geest tot rust te brengen en een hart verbintenis tot stand te brengen. Vrouwen hebben over het algemeen meer moeite dan mannen om die steeds terugkerende min of meer dwingende gedachten los te kunnen laten. Dit zou verklaard kunnen worden door de noodzaak kinderen te verzorgen. Het gebied waaraan aandacht wordt gegeven door vrouwen is heel breed en veelzijdig. Dit is zo omdat zij op veel verschillende gebieden tegelijkertijd moeten functioneren. De beweging van yang is, in tegenstelling tot die van yin, rechtlijnig, eenvoudig en eendimensionaal. Mannen die bezig zijn met seksuele activiteit doen dit met een eenpuntige gerichtheid waar de meeste moeders jaloers op zouden zijn.

Vrouwelijke seks in haar hoogste vorm is een uitdrukking van wat is, niet een zoeken naar wat zou kunnen zijn. Seks kan leuk zijn en licht en speels, maar in haar hoogste expressie is de basis gelegd door een relatie, een hartverbintenis en een spirituele verbintenis. Dan verheugen het lichaam en de ziel zich en is het veilig de controle te verliezen. Alleen dan kan de vrouw vrij uitdrukking geven aan de stroom van vreugde, kracht en energie die door haar lichaam stroomt.

DE ZONNEVLECHT VAN VROUWEN IS BESCHADIGD

Vrouwen en meisjes willen heel graag mooi zijn. Maar waarom? Waarom besteden vrouwen en meisjes zoveel tijd en energie, en geven zij zoveel geld uit om alleen maar te proberen mooi te zijn? Biologisch gezien is mooi zijn bedoeld om mannen aan te trekken, seks te hebben en nakomelingen te krijgen. Maar er is meer ten aanzien van schoonheid dan biologie alleen.

De zonnevlechtchakra van vrouwen, het collectieve vrouwelijke ego, is beschadigd. Dit energetische egocentrum bepaalt hoe zij overkomt naar de buitenwereld toe. De schade aan de zonnevlechtchakra van vrouwen verklaart waarom vrouwen uiterlijke bevestiging zoeken voor hun schoonheid, in het bijzonder bij mannen, maar ook zoeken zij die bij andere vrouwen.

De Grote Raad van Grootmoeders zegt in Sharon McErlane’s boek De Grootmoeders spreken: “Vrouwen weten instinctief dat schoonheid en kracht samen gaan. Zij streven ernaar om mooi te zijn om zo de kracht die zij zoeken te verkrijgen. Maar schoonheid zonder kracht zal altijd misbruikt worden, of door anderen of door de vrouw of man zelf. Jullie zoeken uiterlijke schoonheid en jullie zoeken uiterlijke kracht. Het is spijtig dat geen van beide jullie de echte verlichting zal brengen die jullie zoeken, en jullie zullen op deze manier altijd teleurgesteld en altijd zoekende blijven. Verspil geen tijd buiten jezelf te zoeken voor wat je denkt nodig te hebben. Ga naar binnen, naar de bron van kracht in jezelf. Wij beloven jullie dat als je dit begint te zoeken in jezelf, dat je er dan ongetwijfeld achter zul komen dat kracht en schoonheid hetzelfde zijn.” (p. 40)

De Grootmoeders verklaren in Sharon McErlane’s boek Een oproep van de Grootmoeders: Werken met het Net van Licht dat wanneer een vrouw in haar yin kracht is, dat zij dan voor alles en iedereen onweerstaanbaar is omdat zij dan het moederschip vertegenwoordigt. (pp. 44-47) De vrouw is het schip waar de kleine boten naartoe gaan om bij te tanken voordat zij er weer op uit gaan de wereld in. Kinderen begrijpen de noodzaak om bij te tanken bij het moederschip en vragen simpel om even een tijdje op moeders schoot te mogen zitten voor zij weer gaan spelen. Mannen hebben van nature niet zoveel yin energie in hun lichamen bij zich en daarom moeten zij het van buiten zien te halen. Meestal van een vrouw, maar ook wel van de natuur en andere bronnen van yin. Dit verklaart de liefde van mannen voor jagen en vissen. Dit zijn yin voedende activiteiten vanuit een yang gerichte motivatie. Mannen moeten bijtanken bij het moederschip. Dit is een deel van wat hen geestelijk gezond en in evenwicht houdt. Zij willen instinctief ‘terug naar de baarmoeder’. Zij smachten naar verbinding met de Goddelijke Moeder, zij smachten naar de weldaad van yin en zij raken wanhopig en proberen het te stelen van vrouwen wanneer zij niet weten hoe zij er op een andere manier aan kunnen komen.

Het vermogen van de vrouw om anderen te helpen bij te tanken is de kern van wat vrouwen zo aantrekkelijk maakt, maar we zijn dit allemaal vergeten en zijn daardoor zijn we flink in de war geraakt. Mannen smachten naar deze verbinding met het vrouwelijke lichaam, zonder dat zij enig begrip hebben waarom dit zo is. Mannen aanbidden het stereotype vrouwenlichaam en doordat zij dit doen gaan zij vrouwen als seksobject zien. Vrouwen aanvaarden dit en zij stimuleren dit zelfs, omdat zij net zo beschadigd en verward zijn als de man. Vrouwen dragen heel veel generaties van misbruik van de essentiële yin energie in hun DNA met zich mee.

Seks is echter niet de enige manier voor een man om ‘bij te tanken’ bij het moederschip. Zodra mannen hun behoefte om bij te tanken begrijpen en zij andere manieren leren om hun eigen portie yin energie te verhogen, dan zullen zij in staat zijn om met seks te wachten en rustig en in evenwicht te blijven ongeacht of zij gekozen hebben om seks te hebben of niet.

Vrouwen, in hun onwetendheid en loskoppeling van hun yin kracht en van hun eigen werkelijke zelf, misbruiken hun eigen seksualiteit op dezelfde manier als dat mannen het misbruiken. Zij manipuleren en gebruiken hun eigen seksualiteit om mannen gevangen te zetten, om mannen bij hen te laten blijven, om mannen zover te krijgen dat zij dingen voor hen kopen, om de man op andere manieren de vrouw financieel te laten ondersteunen, om mannen in verwarring te brengen, om hen te misleiden en om hen uit evenwicht en verzwakt te houden. Vrouwen die onbekend zijn met yin kracht proberen mannelijke kracht te lenen door hun eigen seksualiteit verkeerd te gebruiken. Zij weten niet dat de innerlijke kracht van elke vrouw één van de meest krachtige energieën is op deze planeet.

 

VROUWELIJKE SEKSUALTEIT IS EEN ONVOORSTELBARE KRACHT

De seksualiteit van vrouwen is essentieel voor hun kracht. Hun seksualiteit is een fundamentele manifestatie van de creatieve kracht van God. God creëert leven, steeds opnieuw en opnieuw, en voedt het leven dat is gecreëerd. De lichamen van vrouwen zijn gemaakt om precies datzelfde te doen, leven te creëren, steeds opnieuw en opnieuw, en om het leven dat zij creëerden te voeden. Dit vermogen om leven te creëren, om lief te hebben ‘zoals alleen een moeder lief kan hebben’ is een aardse afspiegeling van de liefde die het Goddelijke heeft voor alle mensen.

De kracht van een vrouw is direct gerelateerd aan haar verbinding met het Goddelijke en haar verbinding met Moeder Aarde. De cycli van het vrouwenlichaam zijn verbonden met de cycli van de natuur. Haar lichaam weet en functioneert in overeenstemming met de dagelijkse cycli, de maandelijkse cycli en de cycli van de seizoenen van de natuur. Vrouwen zijn traditioneel verantwoordelijk voor het bereiden van het voedsel op regelmatige tijden van de dag en voor het wassen van de dingen wanneer zij vies zijn geworden, steeds weer opnieuw en opnieuw. Vrouwen organiseren traditioneel de gedurende het jaar steeds terugkerende feestdagen. In de meeste religies zijn zij degenen die de terugkerende vieringen en herdenkingen markeren. Vrouwen zijn niet alleen aanwezig bij de geboorte van hun eigen kinderen, zij helpen ook andere vrouwen bij de geboorten van hun kinderen. Vrouwen zijn verantwoordelijk voor het verzorgen van de zieken totdat zij weer gezond zijn en de volgende ziekte de kop opsteekt. Vrouwen nemen de zorg voor de stervenden op zich en bereiden de begrafenis voor. Het werk van vrouwen is circulerend en steeds terugkerend. Vrouwen denken ook niet rechtlijnig en, als het mogelijk is geven zij geven er de voorkeur aan hun sociale en macht structuren op een niet hiërarchische manier te organiseren.

Het vrouwelijk lichaam geeft de vrouw een voorsprong als het aankomt op het leren kennen van God. Een vrouwenlichaam is geschapen om zich te verbinden met Moeder Aarde en met God de Moeder. De Grootmoeders hebben me verteld dat de trilling van de Aarde en de trilling van het Goddelijke hetzelfde zijn, maar dat aardse trilling de bastoon is en de Goddelijke trilling de hoge toon is. Samen zijn zij veel interessanter dan één toon op zichzelf. Degenen die één toon kunnen onderscheiden kunnen ook de andere onderscheiden, ook als zij niet in staat zijn het te identificeren of een naam te geven. De fysieke verbintenis met de aardse cycli ondersteund haar speciale manier van weten die vrouwelijke intuïtie wordt genoemd.

Wanneer de seksualiteit van een vrouw is geheeld en deze vrij is om te stromen, dan zijn al haar vermogens bevrijdt en groeien groter en krachtiger dan dat zij ooit voor mogelijk had gehouden. Deze kracht is overweldigend, maar hoeft niet gevreesd te worden, want het is de uiterste kracht van Liefde, en als zodanig zal zij altijd blijven creëren, verzorgen, voeden en het leven ondersteunen.

 

HET IS EEN EER JE SEKSUEEL MET EEN VROUW TE VERBINDEN

Vrouwelijke seksualiteit is een directe lijn naar het Goddelijke. Seksuele verbinding met een vrouw verheft de man zijn ervaring van het Goddelijke en het bevordert, verdiept en versterkt ook de verbinding van de vrouw met het Goddelijke. Beide partners worden naar een hoger bewustzijn opgetild.

Vrijelijk stromende seksuele energie betekent niet seks te hebben met iedereen louter en alleen maar omdat je er zin in hebt. Integendeel, deze soort van onbewustheid en verward gedrag verdwijnt zodra de vrouwelijke seksualiteit geheeld wordt. Seks is, net zoals de ogen zijn, een venster naar de ziel.

De kleur van die ogen, de levendigheid, de vol-levend-heid, is uit de hedendaagse westerse seksualiteit verdwenen. Als de vrouwelijke seksualiteit is genezen, dan keert de keuzevrijheid terug en verdwijnt de dwangmatigheid. De vrouw is dan vrij om de stroom van haar seksuele energie te manifesteren op het niveau van het lichamelijke of het te gebruiken om het plezier en de voldoening in haar dagelijkse bezigheden te vergroten. De keuze om een seksuele verbinding aan te gaan komt dan vanuit een diep weten en niet vanuit een oppervlakkig verlangen.

Goede seks, seks in haar hoogste expressie, lost die grenzen op en herenigt ons in God. Oppervlakkige seks voelt zo onprettig omdat deze grenzen niet ontbindt, maar hun aanwezigheid negeert en over grenzen heen walst en daardoor de integriteit van de betrokkenen beschadigt.

 

 

VROUWEN IN HUN KRACHT ZIJN BESCHERMD DOOR HUN EIGEN MANIER VAN ZIJN

Wanneer een vrouw volledig in haar kracht is, dan is zij omringd door een beschermend energieveld dat ook garandeert dat de essentie van haar seksualiteit onaangetast blijft.

Toen Peace Pilgrim lopend de Verenigde Staten doorkruiste in de jaren 70, ze sliep overal waar zij een plekje kon vinden, en zij was omringd door gevaar. Op een dag benaderde een man haar, en hij had de intentie haar iets aan te doen. Toen hij echter vlak bij haar kwam veranderde er iets in hem, en hij kon haar geen kwaad meer doen. In plaats daarvan werd hij een van haar meest trouwe volgelingen.

In de traditie van de Lakota indianen verscheen White Buffalo Calf Woman aan twee mannelijke verkenners. Een van hen benaderde haar met een kwaadaardig voornemen (dewelke wordt niet verteld, maar we kunnen het invullen met de verbeelding – en gezien dat verkrachting zo regelmatig zo dikwils gebeurt, dit zou heel goed zijn kwade intentie kunnen zijn). Toen hij vlak bij haar was werden zij omhuld door een wolk. Toen de wolk weer was opgelost bleek dat er van de verkenner alleen nog een hoopje as was overgebleven. Haar yin-kracht heeft haar beschermd.

Vrouwen in hun kracht kunnen zichzelf beschermen door juist alleen maar in die kracht te ZIJN. De meeste vrouwen die nu leven hebben er geen enkel idee van hoe dat eruit zou zien of hoe dat zou voelen. De Grootmoeders zijn gekomen om deze situatie te herstellen en door dat te doen koesteren, beschermen en verheffen zij al het leven op Aarde.

 

GRENZEN EN GRENZENLOOS GEVEN

Hoe vaak zeggen wij vrouwen ja, terwijl ons hart nee zegt? Hoe vaak zeggen wij nee, terwijl we heel graag ja willen zeggen?

Vrouwen zijn verbonden met de liefde van God. Die liefde is de liefde die lief heeft, ongeacht wat.

Die liefde is de liefde van de Goddelijke Moeder.

Vrouwen kennen deze Goddelijke liefde, en vrouwen voelen zich thuis in die liefde. Juist om deze reden vinden vrouwen het moeilijk om de ogenschijnlijke tweedeling neer te zetten van “nee” of “nu niet”. Vrouwen willen ondergedompeld zijn in de Ene Liefde en vermijden conflicten, omdat zij het voelen dat die onverbondenheid teweegbrengen. Maar wat gebeurt er als de waarheid van een vrouw niet overeen komt met de verlangens van iemand anders? Hoe kan een vrouw volledig nee zeggen, of ja, als zij manipulatie tegenkomt? Is het voor haar mogelijk om ondanks weerstand, woede, teleurstelling, geweld, en ondanks zelfs het risico te lopen om haar eigen leven te verliezen, zoals in vele landen nog niet echt uitzonderlijk is, toch helemaal duidelijk te zijn in haar eigen NEE of in haar JA?

Deze duidelijkheid komt met het kennen van haar kracht, van het door haar lichaam laten stromen, van het voelen van de opgewondenheid en de kracht van haar seksualiteit en van het volledig onder controle hebben van het manifesteren van de kracht.

Wanneer we over kracht spreken, dan hebben we alleen het yang voorbeeld. Mannen weten hoe ze kracht kunnen neerzetten, zij weten hoe ze grenzen kunnen bepalen. In deze tijd, van het niet meer in evenwicht zijn van yin en yang energie, worden grenzen vaak op ongeïnteresseerde en onnodig harde manieren neergezet. Heel vaak zelfs tot aan het punt van geweldadigheid. Yin energie voelt zich niet thuis in die overmatige yang manier van grenzen stellen. Vrouwen denken ten onrechte dat aardig of liefdevol zijn betekent dat het voor hen niet is toegestaan om zich te laten respecteren, om grenzen aan te geven, of om te weigeren ‘zichzelf te geven’ wanneer dat van hen wordt verlangd. Het is echter niet zo dat compassie en invoelingsvermogen gelijk zijn aan het je laten behandelen als een deurmat. Als een vrouw in haar kracht is, dan kan zij vol liefde haar waarheid spreken, ook wanneer zij met tegenspraak wordt geconfronteerd.

Als vrouwen geven en geven vanuit hun persoonlijke energie en vanuit een staat van niet in verbinding zijn met het Goddelijke, nemen zij teveel op van hun biologisch energetische bankrekening. Dit verzwakt en ontkracht hen. Verontwaardiging en passieve agressie komen veelvuldig voor. Deze energetische onevenwichtigheid dwingt vrouwen ertoe energie te ‘lenen’ van iemand anders – van hun kinderen, van hun partner, van hun ouders, zelfs van totaal onbekenden –  iedereen komt ervoor in aanmerking. Vrouwen die te veel geven voelen zich nooit voldaan en hebben nooit veel vertrouwen in zichzelf, want zodra de kracht zich in hen opbouwt geven zij het weg aan iemand anders. Dit is niet de hoogste expressie van de vrouw.

En toch weet het lichaam van een vrouw precies waar de grenzen liggen. Vrouwen en meisjes weten hoe onprettig het voelt als zij bekeken of aangeraakt worden met een onzuivere bedoeling. De lichamen van vrouwen weten ook precies hoe een sterke grens te stellen zodra het eerste kindje is geboren. Als je het idee hebt dat vrouwen niet sterk genoeg zijn om grenzen aan te geven, stel je dit dan eens voor. Na negen maanden van dragende, voedende en verzorgende aanvaarding van een in haar buik groeiende baby wordt een vrouw zo ‘onbeleefd’ om het kind uit het warme nestje te dwingen en het door een smal kanaal naar buiten te duwen een koude, harde en luidruchtige omgeving in. En alsof dat nog niet moeilijk genoeg is moet het kind ook nog steeds weer opnieuw “nee” te horen krijgen, in allerlei vormen, om het te leren hoe zich in het leven op Aarde een eigen plaats te kunnen geven. Zijn alle moeders dan gemeen, hard en vervelend? Of is er een andere manier om naar deze “nee’s” te kijken?

In Sharon McErlane’s boek Een oproep van de Grootmoeders: Werken met het Net van Licht (p. 224 – 235), de Grootmoeders wijzen erop dat veel volwassen mannen die in deze tijd leven, vooral die mannen die machtsposities hebben, eigenlijk “mongens” zijn. Jongens in een mannenlichaam. Deze mongens zijn degenen die protesteren als zij niet de seks krijgen waar zij denken recht op te hebben. Het is de taak van vrouwen om mannen te onderwijzen over de aard van de vrouwelijke seksualiteit. Net zoals vrouwen hun tienerzoons zouden moeten onderwijzen over hoe die zich zouden moeten gedragen tegenover hun toekomstige partners.

Veel vrouwen, samen met toegewijde, liefdevolle mannen, willen weten hoe het mogelijk is Goddelijke Liefde te belichamen en tegelijkertijd duidelijke grenzen aan te geven, zelfs tot aan het punt waarop sommigen teleurgesteld zouden kunnen raken of, God verhoedde het, iemand uit te sluiten.

Hoe kan een vrouw die zich thuis voelt in die oneindige oceaan van Goddelijke Liefde toch ook nog “nee” zeggen? Hoe kan zij naar iemand kijken die een brandend verlangen heeft en zeggen: “nee, ik kan je niet, of ik wil je niet helpen,”? Hoe kan het vat van yin energie, dat alles zonder enig oordeel accepteert en omarmt ook tot iets besluiten dat er op lijkt dat zij iets of iemand uit dat vat van liefde verwijdert?

Het antwoord is: het kennen van de waarheid. Waarheid kan, als het noodzakelijk is, de oceaan van liefde kanaliseren tot een rechtopstaande straal (een yang beweging).

Zelfs Goddelijke Liefde, dat alles en iedereen omvat en accepteert zonder enige vorm van afwijzing en met totale aanvaarding, staat niet toe dat dingen gebeuren wanneer ze niet geschikt zijn. Soms is een bepaalde situatie voor enige tijd aanvaardbaar, maar op een gegeven moment kan zij niet langer getolereerd worden. Een voorbeeld hiervan is de al langere tijd bestaande onevenwichtigheid tussen yin en yang, die nu gecorrigeerd wordt. Deze onbalans dreigt alle leven op onze planeet te vernietigen en kan daarom niet langer toegelaten worden. De Grootmoeders vertellen ons om groots te zijn, om onze eigen Goddelijkheid te ervaren en om het leven te zien vanuit het Goddelijke referentiekader. Vanuit dit gezichtspunt zijn wij allen Één.

Binnen dit kennen van onze eenheid is het gemakkelijk iemand in de eenheid van Liefde te houden en tegelijkertijd nee te zeggen tegen handelingen die het leven niet ondersteunen. Er is toch nog een klein probleempje, we leven niet in de hemel met de Grootmoeders. We leven op de planeet Aarde.

Het leven op Aarde vindt plaats in een dimensie waar ruimte, tijd en materie samenkomen. Ieder belichaamd leven gebeurt binnen een omhulsel. Aardse werkelijkheid betekent het leven binnen begrenzingen en afgescheidenheid, beginnend met de harde ervaring van geboren worden. Zonder begrenzingen zouden onze lichamen niet kunnen bestaan. Denk eens aan een klein kind dat de straat op rent, vlak voor een auto. Dat gedrag kan niet toegestaan of bevorderd worden, omdat dit het leven van het kind in gevaar brengt. Het woord nee is, samen met regels, voorschriften en begrenzingen in al haar andere vormen, van essentieel belang. Zij beschermen ons voor onszelf en zij beschermen ook anderen voor ons soms gevaarlijke of kwetsende gedrag. Wij hebben lichamen die bescherming nodig hebben en we zijn verplicht ons binnen de grenzen van tijd en plaats te bevinden. Grenzen en beperkingen zijn een onderdeel van dit spel.

Het is heel goed mogelijk om nee te zeggen op menselijk niveau en tegelijkertijd te verblijven in die oneindige oceaan van liefde op het Goddelijke niveau. De rechtopstaande straalbeweging is het nee, terwijl het nee in zichzelf een deel is van die oceaan van liefde. De straal is nog steeds een beweging van liefde, een beweging die het leven ondersteuning biedt. Denk aan een liefdevol echtscheidend iemand, liefdevol seks weigeren, liefdevol om iemand vragen iets wat je nodig hebt, liefdevol iemand uitnodigen om te veranderen, liefdevol een kind een terechtwijzing geven of liefdevol je onbereidheid verklaren om in dezelfde omstandigheden te blijven.

Wanneer iemand haar waarheid uitspreekt, is slechts die waarheid uitgesproken, niets meer. Het zou pijnlijk kunnen zijn om te horen, omdat het de luisteraar in contact zou kunnen brengen met een plek ergens in hem of haar die pijnlijk is. Of het zou een verkeerde gedachte bij iemand kunnen opwekken.

Maar wanneer iemand haar waarheid uitspreekt, dan is het eenvoudig niets anders dan HAAR waarheid. Het is geen aanval, het is geen beschadigen, het is eenvoudig een feit. De luisteraar zal zeer waarschijnlijk een andere waarheid voor ogen hebben, die heel vaak weinig of in helemaal niets overeenkomt met de waarheid van de andere persoon. Maar waarheid nodigt uit tot beweging, tot het laten stromen. Waarheid is een kans om te groeien.

Wanneer twee of meer personen hun waarheid op een liefdevolle manier aan elkaar kenbaar maken, raakt niemand beschadigd en kunnen er nieuwe, onvoorziene mogelijkheden ontstaan. Soms blijft een probleem onopgelost en staat als een onafgemaakt standbeeld in het midden van de kamer. De betrokken partijen moeten zich dan beraden op wat het volgende zou kunnen zijn om te doen, maar deze situatie is voor niemand beschadigend. Het is slechts het leven dat zich op een liefdevolle manier vorm geeft.

Het in de Aardse werkelijkheid tot stand brengen van ieder voornemen vereist het stellen van grenzen in ruimte en in tijd. Wij hebben zintuigen en gevoelens en als iemand tegen ons zegt: “De muziek is zo hard, het doet pijn aan mijn oren,” dan is dat eenvoudig diens waarheid. Een heldere vraag of de muziek iets zachter kan, creëert een opening voor de ander om met een zelfde helderheid te reageren. De reactie kan zijn: “Natuurlijk kan de muziek zachter.” Of: “ Nee, ik kan dat niet doen.” Of: “ Nee, ik wil dat niet doen.” En elk antwoord kan de waarheid zijn voor die persoon op dat moment. Daarna heeft de persoon die pijn aan de oren voelde verschillende mogelijkheden om te kiezen. Blijven, weggaan, of om de ander toch over proberen te halen van gedachten te veranderen.

Deze manier van oplossen van problemen vereist een grote hoeveelheid yin vermogen, het vermogen om gerust te blijven en in de situatie te verblijven zonder te proberen er iets aan te veranderen en je tegelijkertijd te verbinden met je eigen waarheid en de Goddelijke inbreng in de situatie. In tegenstelling tot wat heel veel vrouwen geloven over de aard van Liefde is yin kracht niet zacht of passief. Een nieuwe vorm van vrouwelijk gedrag is aan het ontstaan: vrouwen die zachtaardig kunnen zijn, vrouwelijk, mooi, sterk en helder, en dat alles op hetzelfde moment.

Wat volgt is een perfect voorbeeld van hoe iemand een grens kan leggen om de levenskwaliteit te verhogen. Het betrof in dit geval het nemen van een moeilijke beslissing om de doelstellingen van een Grootmoeders Bijeenkomst te kunnen bereiken. Onze collectieve intentie was om alle leven op aarde te helpen en helen, o.a.  door middel van meditatie.

Tijdens een Bijeenkomst maakte een bijzondere ziel in een lichaam met het syndroom van Down, harde, onverstaanbare klanken op het moment van de openingsmeditatie. Er werd toen aan hem en aan zijn moeder gevraagd of zij achter in de zaal wilden gaan zitten. De moeder besloot daarop samen met haar zoon de zaal te verlaten. Hun vertrek gebeurde op een nogal dramatische manier die de hele groep aangreep.

In de beroering die toen volgde verklaarde Sharon dat de geluiden die hij maakte zeer afleidend waren voor het meditatieve werk dat de basis vormde van de workshop. Toen kreeg de jongeman de kans om iets te zeggen via zijn spreekbord. Hij verklaarde dat hij een “leraar” was en zei: “Ik ben hier om jullie over jullie boosheid te leren.”

Veel van de aanwezige vrouwen hadden grote moeite met het besluit om hem niet meer met de workshop mee te laten doen. Zij waren in verwarring over hoe wij hier aanwezig konden zijn, ernaar strevend Goddelijke Liefde tot uitdrukking te brengen en te leven, en dan aan iemand te vragen om de zaal te verlaten, ook nog eens tegen de wil in van zijn moeder. Dit leek voor sommigen niet in overeenstemming te zijn met de boodschap van de Grootmoeders. Toen een vrouw zeer nadrukkelijk zei dat we hierover niet een raadpleging hadden gehouden, stak Sharon gedecideerd haar hand op en zei: “Er zal hierover geen stemming gehouden worden. Wij houden van hem, maar we kunnen de storende geluiden die hij maakt hier niet hebben.”

Sharon vertelde mij later dat zij er misschien wel met z’n allen over had willen praten, om iedereen er een gerust gevoel over te laten krijgen zoals vrouwen de neiging hebben om te doen, maar dat de Grootmoeders door haar heen heel duidelijk NEE zeiden tegen zijn aanwezigheid vanwege de geluiden die hij maakte tijdens de meditatie. Direct was er geen ruimte meer voor discussie en zou geen tijd meer aan het onderwerp besteed worden. Het werk dat we aan het doen waren moest diep gaan en de geluiden verhinderden het vermogen van de groep om dat diepgaande werk te kunnen doen. Punt.

De waarheid van dat moment was: we hebben een duidelijke intentie, en de aanwezigheid van de storende geluiden maakte het onmogelijk om die intentie waar te maken. Dus moesten die geluiden de zaal verlaten. De jongeman was nog steeds opgenomen in het bad van liefde van de Grootmoeders, en op hetzelfde moment was het aan zijn lichaam en aan de geluiden niet toegestaan zich in de zaal te bevinden. Dit omdat zij de doelstellingen doorkruisten van het zeer belangrijke en vaak zeer verstilde werk dat werd gedaan tijdens dat weekend.

Er volgden andere gelegenheden om uit deze situatie te leren, en sommigen hebben dat effectief gedaan. Ik dank onze “leraar” van dat weekend om ons te leren over onze boosheid, onze verwarring en onze grenzen. Hij is maar één van de vele “leraren” die we zullen tegenkomen op het pad van vrouwelijke bekrachtiging. Leraren hebben vele verschillende vormen, maar ze dagen ons allemaal uit om onze waarheid te vinden en van daaruit te spreken. Ze doen dat soms door onze grenzen af te tasten, door ongemakkelijke gevoelens op te roepen, en soms gewoon door en vriend(in) te zijn die ons aanmoedigt om de waarheid te vinden en ze te vertolken. Ongeacht of we gemakkelijk of moeilijk omgaan met deze leerstof en de manier waarop het voorgeschoteld wordt, we kunnen dankbaar zijn voor deze leraars, want zij nodigen ons uit om te groeien in onze yin-kracht.

Ik dank de Grootmoeders voor deze ideeën en voor de gelegenheid om ze te delen. We hebben allemaal nog zoveel te leren.

In de Ene Liefde,

Miriam Levenson

Advertisements

One comment on “Seks en seksualiteit (Nederlands)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s